"Nie rozumiem decyzji o edukacji zdalnej"

28.01.2022
Tomasz Więcławski

Nie rozumiem podjętej decyzji o zdalnej edukacji w części klas szkół podstawowych i w szkołach ponadpodstawowych — powiedziała prof. Magdalena Marczyńska, specjalistka chorób zakaźnych wieku dziecięcego z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Dodała, że negatywne skutki izolacji dzieci i młodzieży są ogromne i udowodnione.

„Nie rozumiem decyzji o przywróceniu w starszych klasach szkoły podstawowej i w szkołach ponadpodstawowych edukacji zdalnej. Patrząc nawet na sam podział, który został dokonany, to w grupie wiekowej 12-18 lat mamy w Polsce zaszczepionych 46,5 procent dzieci. W grupie 5-11 lat ok. 12,5 procent. Jak my mamy zachęcać ludzi do szczepień, jeżeli blisko połowa starszych uczniów jest zaszczepiona, a teraz ich rodzice słyszą, że ich dzieci mają i tak edukować się z domu? Nie możemy też zamykać oczu na to, że przecież wszyscy wiedzą, iż te dzieci albo spotykają się na taką wspólną edukację w domu przed komputerem, albo spotykają się po lekcjach. Jaki jest więc sens epidemiczny izolowania ich od siebie?” – spytała retorycznie profesor Marczyńska.

Dodała, że decyzja podjęta w środę ją „zdumiała”. Wskazała, że w większości krajów Europy Zachodniej wprowadza się znacznie bardziej rygorystyczne metody walki z pandemią, ale wyjmuje się poza nawias edukację – biorąc pod uwagę bilans zysków i strat związanych z nieobecnością dzieci w szkołach.

Przyznała, że absolutnie nie rozumie decyzji o edukacji zdalnej ósmoklasistów i maturzystów, bo ci przygotowując się do egzaminów już wcześniej stracili bardzo wiele miesięcy stacjonarnej nauki, a teraz znów są zmuszeni do jej przerwania na kilka miesięcy przed egzaminami.

Argument wiążący przejście edukacji zdalnej z wydolnością Sanepidu jest w jej ocenie „kuriozalny”.

„Podział wiekowy związany z tą edukacją zdalną jest przedziwny. Rozumiem, że dziecko mające 17 czy 18 lat może gorzej znieść zakażenie koronawirusem. Ale czy my zamykając mu edukację stacjonarną spowodujemy, że ono się nie zakazi gdzie indziej? W obliczu tak zakaźnego wirusa najprawdopodobniej i tak się zakazi i tego wirusa złapie” – przyznała ekspertka.

Podkreśliła, że negatywne skutki edukacji zdalnej dla zdrowia fizycznego, a być może przede wszystkim dla zdrowia psychicznego dzieci są ogromne, już bardzo dobrze rozpoznane i udowodnione.

strona 1 z 2
Aktualna sytuacja epidemiologiczna w Polsce Covid - aktualne dane

COVID-19 - zapytaj eksperta

Masz pytanie dotyczące zakażenia SARS-CoV-2 (COVID-19)?
Zadaj pytanie ekspertowi!