mp.pl to portal zarówno dla lekarzy, jak i pacjentów — prosimy wybrać:

Medycyna narracyjna
część III: Kreatywność w praktyce klinicznej

 

Jaką rolę odgrywa kreatywność w procesie diagnostycznym? W czym może pomóc lekarzom refleksyjne pisanie? Jak wypracować wspólnie z pacjentem odpowiedni sposób komunikacji?

"Wyobraźmy sobie zwykłe spotkanie pacjenta z lekarzem: pacjent przedstawia lekarzowi opowieść o tym, co dzieje się w jego życiu, jakie objawy i problemy skłoniły go do poszukiwania pomocy. Klinicysta słucha, a następnie bada pacjenta, gromadząc więcej dowodów wspierających diagnozę oraz wynikającą z niej strategię leczenia. Realizując ten scenariusz, musi koniecznie wychwytywać te detale, które znaczą więcej od innych, zastanawiać się nad tym, co mogło nie zostać wypowiedziane, dopytując, wypełnić owe luki. To działanie – przeprowadzanie diagnostyki różnicowej opartej na dostępnych dowodach, ustalanie, jakie inne dane są potrzebne, szacowanie, co nie może być poznane, i świadomość, że pewne informacje mogą być błędne lub zwodnicze – jest samo w sobie pracą kreatywną. Wymaga ona złożonego oraz narracyjnego ze swej natury rodzaju myślenia." – w ten sposób Nellie Hermann zarysowuje rolę, jaką odgrywa kreatywność w praktyce klinicznej.

Medycyna narracyjna pozwala nam zobaczyć, że kreatywność nie tylko jest wpisana na stałe w zadania realizowane w gabinecie lekarskim, ale może być także narzędziem świadomie wykorzystywanym do polepszania kontaktu z pacjentami, wytwarzania zindywidualizowanego języka dla każdej relacji. Może stać się odpowiedzią na niepewność i niewiedzę doświadczane przez osoby zaangażowane w opiekę zdrowotną.

Zapraszamy do obejrzenia trzeciej części webinarium poświęconego medycynie narracyjnej.

Osoby uczestniczące w webinarze:

prof. Małgorzata Nowaczyk, MD, MFA
lek. Agata Stalmach-Przygoda
lek. Hubert Syzdek
Mateusz K. Potoniec

Zobacz także
  • Medycyna narracyjna
    część II: Trening klinicznej uważności
  • Medycyna narracyjna
    część I: Doświadczanie narracyjnej praktyki klinicznej