Medycyna narracyjna
część II: Trening klinicznej uważności

 

Czy słuchanie może mieć wymiar terapeutyczny? Czym jest kliniczna uważność i jak ją trenować? Jak odpowiadać na emocje w przestrzeni klinicznej?

"Ideą medycyny narracyjnej jest rozwijanie przenikliwej i precyzyjnej uważności wobec świadectw siebie wypowiadanych i wysłuchiwanych w przestrzeni opieki zdrowotnej. Bez względu na to, czy chodzi o indywidualną opiekę kliniczną, promocję zdrowia czy też globalny aktywizm na rzecz zdrowia, naszą zasadniczą misją jest doskonalenie opieki zdrowotnej poprzez rozpoznawanie osób szukających pomocy z powodu stanu zdrowia. Dokładność rozpoznania pociąga za sobą znamienne konsekwencje dla danej osoby – została ona usłyszana i zyskała nieskrępowany i wolny głos do mówienia o tym, co się z nią dzieje.” – w ten sposób Rita Charon podsumowuje cele, jakie stawia sobie medycyna narracyjna.

Uważność może więc stać się podstawowym stylem bycia w gabinecie. Uważne bycie, słuchanie, szczególna wrażliwość na to, co jest wypowiadane, zdaje się być ważną potrzebą pacjencką, jednym z istotniejszych elementów codziennej praktyki. W związku z tym poszukiwanie źródeł uważności w literaturze, w uważnym czytaniu, a także trening w tym aspekcie, stają się treningiem umiejętności klinicznych.

Podstawowym narzędziem treningowym, jakie oferuje medycyna narracyjna są sesje narracyjne, czyli specyficzny rodzaj ustrukturyzowanych praktyk grupowych, w ramach których wykorzystuje się różnorodne teksty kultury – literaturę, poezję, muzykę, film etc. – do ćwiczenia uważności, kreatywności, przyglądania się temu, w jaki sposób wchodzimy w relacje z innymi i jak odpowiadamy na emocje. Medycyna narracyjna pozwala dostrzec, jak istotną rolę w praktyce klinicznej odgrywa świadomość siebie i własnego usytuowania lekarzy i lekarek, a przez to umożliwia rozwój umiejętności w sposób dostosowany do ich potrzeb i możliwości.

Zapraszamy do obejrzenia drugiej części webinarium poświęconego medycynie narracyjnej, w której opowiemy o metodach treningu klinicznych kompetencji narracyjnych.

Osoby uczestniczące w webinarze:

prof. Małgorzata Nowaczyk, MD, MFA
lek. Agata Stalmach-Przygoda
lek. Hubert Syzdek
Mateusz K. Potoniec

Zobacz także
  • Medycyna narracyjna
    część I: Doświadczanie narracyjnej praktyki klinicznej