Federacja Porozumienie Zielonogórskie (PZ) opublikowała stanowisko w sprawie ogłoszenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ) z dnia 4 grudnia 2020 roku zapraszającego do udziału w Narodowym Programie Szczepień Ochronnych przeciwko SARS-CoV-2. Federacja PZ stoi na stanowisku, że zaproponowane działania nie przyniosą oczekiwanej wyszczepialności, która zapewni odporność populacyjną przeciwko COVID-19. Zdaniem Porozumienia Zielonogórskiego wymogi stawiane świadczeniodawcom mogą ograniczyć liczbę punktów, w których będzie można wykonać szczepienie.
![](https://adst.mp.pl/img/articles/aktualnosci/MIK20150209_023_procpan.jpg)
Fot. Mikołaj Kuras / Agencja Gazeta
Federacja PZ wskazała, że w szczególności:
- Niezrozumiałe jest, dlaczego z programu szczepień wyłączono pracowników i pacjentów podmiotów udzielających wyłącznie stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych (szpitale, zakłady opiekuńczo lecznicze i zakłady pielęgnacyjno-opiekuńcze) - są to grupy najbardziej zagrożone zakażeniami i powikłaniami.
- Wyśrubowane wymagania wobec podmiotów leczniczych, które się wzajemnie wykluczają, np.:
- prowadzenie nieprzerwanie szczepień przez co najmniej 5 dni w tygodniu,
- prowadzenie szczepień przez zespół wyjazdowy w miejscu zamieszkania/pobytu pacjenta,
- zdolność do wykonywania co najmniej 180 szczepień tygodniowo przez jeden zespół szczepiący w punkcie szczepień przy warunku utrzymania niezakłóconego udzielania dotychczasowych świadczeń zapisanych w umowie z NFZ.
- Zbędne dookreślanie warunków lokalowych i wyposażenia punktu szczepień – procedura ta jest jasno określona przepisami obowiązującego prawa.
- Brak procedury postępowania przed szczepieniem (kryteria kwalifikacji, dyskwalifikacji), brak określenia zasad realizacji podania drugiej dawki szczepionki.
- Brak określenia, kto ponosi odpowiedzialność za ewentualne roszczenia pacjentów z tytułu wystąpieniu NOP, a w szczególności późnych, obecnie nieznanych.
Wobec powyższych zastrzeżeń Federacja Porozumienie Zielonogórskie proponuje:
- Przeprowadzić akcję szczepień bez wcześniejszego naboru, na bazie obecnie istniejących punktów szczepień zgodnie z istniejącą umową z NFZ.
- Tygodniowa liczba szczepień powinna być uzależniona od możliwości organizacyjnych i kadrowych placówek wykonujących szczepienia.
- Liczba wykonanych szczepień nie może być mniejsza niż 10 na dzień pracy placówki POZ.
- Wprowadzenie zasady, że wyjazdowy zespół szczepiący funkcjonuje raz w tygodniu pracy POZ.
- Przeprowadzanie szczepień może zmienić harmonogram i organizację udzielanych dotychczas świadczeń.
- Aby do wykonywania szczepień mogły zgłaszać się podmioty nie mające umowy na realizacje świadczeń POZ (dodatkowe wsparcie akcji szczepienia). W tym przypadku konieczne jest przeprowadzenie akcji naboru.
- Ustalenie sposobu dystrybucji szczepionki firmy Pfizer – według Federacji PZ w tym przypadku może sprawdzić się dotychczasowy model, tj. dostarczanie podmiotowi szczepionki raz w tygodniu.
- Formalne ustalenie i opublikowanie kolejności realizacji szczepień w poszczególnych grupach populacji.
- Jak najszybsze ogłoszenie w języku polskim Charakterystyki Produktu Leczniczego szczepionki planowanej do wykorzystania oraz przeszkolenie personelu szczepiącego w zakresie wszystkich procedur koniecznych do wykonania szczepienia.
- Przejęcie przez państwo odpowiedzialności cywilnej i karnej z podmiotu i personelu szczepiącego dostarczonymi szczepionkami za NOP wczesne i odległe oraz skutki szczepienia, które w momencie szczepienia nie są znane.
Mając na uwadze zastosowaną procedurę oraz bieżącą sytuację związana z epidemią COVID-19, do ustawy z dnia 2 marca 2020 roku o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 należy wprowadzić przepis szczególny (lex specialis) wobec Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym: „podmioty lecznicze (wraz z personelem) zostaną zwolnione z odpowiedzialności odszkodowawczej za wszelkie działania niepożądane w/w szczepionek”. Jednocześnie należy wprowadzić, że: „wszelkie ewentualne roszczenia z tego tytułu mogą być kierowane wyłącznie wobec Skarbu Państwa”. - Zniesienie obligatoryjności koordynatora w składzie zespołu szczepiącego.
- Utylizację przez Państwo i na koszt Państwa niewykorzystanych szczepionek oraz określenie, jakie będą zasady rozliczeń za szczepionki niewykorzystane.
- Urealnienie wartości wyceny świadczeń w przypadku transportu i szczepień w miejscu zamieszkania.
- Wskazanie, czy na jedno szczepienie składają się dwie iniekcje czy też jedna, ponieważ wynagrodzenie za szczepienia zostało określone niejednoznacznie.
- Akcję propagującą szczepienia w mediach i wsparcie działań promujących szczepienia w punktach szczepień i placówkach opieki zdrowotnej przez instytucje rządowe.
Federacja PZ wnioskuje o zawieszenie obecnego naboru i ogłoszenie go ponownie po zmianie obecnych kryteriów, w taki sposób, aby zapewniały jak największy dostęp do szczepień.