Stanowisko FPZ w sprawie naboru do Narodowego Programu Szczepień

07.12.2020
FPZ

Federacja Porozumienie Zielonogórskie (PZ) opublikowała stanowisko w sprawie ogłoszenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ) z dnia 4 grudnia 2020 roku zapraszającego do udziału w Narodowym Programie Szczepień Ochronnych przeciwko SARS-CoV-2. Federacja PZ stoi na stanowisku, że zaproponowane działania nie przyniosą oczekiwanej wyszczepialności, która zapewni odporność populacyjną przeciwko COVID-19. Zdaniem Porozumienia Zielonogórskiego wymogi stawiane świadczeniodawcom mogą ograniczyć liczbę punktów, w których będzie można wykonać szczepienie.

Fot. Mikołaj Kuras / Agencja Gazeta

Federacja PZ wskazała, że w szczególności:

  1. Niezrozumiałe jest, dlaczego z programu szczepień wyłączono pracowników i pacjentów podmiotów udzielających wyłącznie stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych (szpitale, zakłady opiekuńczo lecznicze i zakłady pielęgnacyjno-opiekuńcze) - są to grupy najbardziej zagrożone zakażeniami i powikłaniami.
  2. Wyśrubowane wymagania wobec podmiotów leczniczych, które się wzajemnie wykluczają, np.:
    • prowadzenie nieprzerwanie szczepień przez co najmniej 5 dni w tygodniu,
    • prowadzenie szczepień przez zespół wyjazdowy w miejscu zamieszkania/pobytu pacjenta,
    • zdolność do wykonywania co najmniej 180 szczepień tygodniowo przez jeden zespół szczepiący w punkcie szczepień przy warunku utrzymania niezakłóconego udzielania dotychczasowych świadczeń zapisanych w umowie z NFZ.
    Dla większości małych przychodni usytuowanych blisko pacjentów, w ich miejscu zamieszkania, są to warunki uniemożliwiające udział w naborze.
  3. Zbędne dookreślanie warunków lokalowych i wyposażenia punktu szczepień – procedura ta jest jasno określona przepisami obowiązującego prawa.
  4. Brak procedury postępowania przed szczepieniem (kryteria kwalifikacji, dyskwalifikacji), brak określenia zasad realizacji podania drugiej dawki szczepionki.
  5. Brak określenia, kto ponosi odpowiedzialność za ewentualne roszczenia pacjentów z tytułu wystąpieniu NOP, a w szczególności późnych, obecnie nieznanych.

Wobec powyższych zastrzeżeń Federacja Porozumienie Zielonogórskie proponuje:

  1. Przeprowadzić akcję szczepień bez wcześniejszego naboru, na bazie obecnie istniejących punktów szczepień zgodnie z istniejącą umową z NFZ.
    • Tygodniowa liczba szczepień powinna być uzależniona od możliwości organizacyjnych i kadrowych placówek wykonujących szczepienia.
    • Liczba wykonanych szczepień nie może być mniejsza niż 10 na dzień pracy placówki POZ.
    • Wprowadzenie zasady, że wyjazdowy zespół szczepiący funkcjonuje raz w tygodniu pracy POZ.
    • Przeprowadzanie szczepień może zmienić harmonogram i organizację udzielanych dotychczas świadczeń.
  2. Aby do wykonywania szczepień mogły zgłaszać się podmioty nie mające umowy na realizacje świadczeń POZ (dodatkowe wsparcie akcji szczepienia). W tym przypadku konieczne jest przeprowadzenie akcji naboru.
  3. Ustalenie sposobu dystrybucji szczepionki firmy Pfizer – według Federacji PZ w tym przypadku może sprawdzić się dotychczasowy model, tj. dostarczanie podmiotowi szczepionki raz w tygodniu.
  4. Formalne ustalenie i opublikowanie kolejności realizacji szczepień w poszczególnych grupach populacji.
  5. Jak najszybsze ogłoszenie w języku polskim Charakterystyki Produktu Leczniczego szczepionki planowanej do wykorzystania oraz przeszkolenie personelu szczepiącego w zakresie wszystkich procedur koniecznych do wykonania szczepienia.
  6. Przejęcie przez państwo odpowiedzialności cywilnej i karnej z podmiotu i personelu szczepiącego dostarczonymi szczepionkami za NOP wczesne i odległe oraz skutki szczepienia, które w momencie szczepienia nie są znane.
    Mając na uwadze zastosowaną procedurę oraz bieżącą sytuację związana z epidemią COVID-19, do ustawy z dnia 2 marca 2020 roku o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 należy wprowadzić przepis szczególny (lex specialis) wobec Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym: „podmioty lecznicze (wraz z personelem) zostaną zwolnione z odpowiedzialności odszkodowawczej za wszelkie działania niepożądane w/w szczepionek”. Jednocześnie należy wprowadzić, że: „wszelkie ewentualne roszczenia z tego tytułu mogą być kierowane wyłącznie wobec Skarbu Państwa”.
  7. Zniesienie obligatoryjności koordynatora w składzie zespołu szczepiącego.
  8. Utylizację przez Państwo i na koszt Państwa niewykorzystanych szczepionek oraz określenie, jakie będą zasady rozliczeń za szczepionki niewykorzystane.
  9. Urealnienie wartości wyceny świadczeń w przypadku transportu i szczepień w miejscu zamieszkania.
  10. Wskazanie, czy na jedno szczepienie składają się dwie iniekcje czy też jedna, ponieważ wynagrodzenie za szczepienia zostało określone niejednoznacznie.
  11. Akcję propagującą szczepienia w mediach i wsparcie działań promujących szczepienia w punktach szczepień i placówkach opieki zdrowotnej przez instytucje rządowe.
    Federacja PZ wnioskuje o zawieszenie obecnego naboru i ogłoszenie go ponownie po zmianie obecnych kryteriów, w taki sposób, aby zapewniały jak największy dostęp do szczepień.

Zobacz także

Reklama

Napisz do nas

Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek, zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.

Przegląd badań