Jakie korzystne efekty szczepień najlepiej przekonują rodziców do zaszczepienia dziecka?

Data utworzenia:  13.10.2014
Aktualizacja: 16.12.2014
ScienceDaily, Hendrix KS i wsp.: Vaccine message framing and parents’ intent to immunize their infants for MMR. Pediatrics, 2014

Niektóre badania wskazują, że osoby dorosłe są bardziej zmotywowane do poddania się szczepieniu, jeżeli otrzymają informację o dodatkowych korzyściach takiego szczepienia dla społeczeństwa. Czy podobne tendencję obserwuje się wśród rodziców podejmujących decyzję o szczepieniu swoich dzieci? Autorzy badania opublikowanego w czasopiśmie „Pediatrics” ocenili, czy rodzaj informacji o szczepionce przeciwko odrze, śwince i różyczce (MMR) i jej korzyściach wpływa na skłonność rodziców do zaszczepienia dziecka. W badaniu wzięły udział 802 osoby – rodzice dzieci do ukończenia 12. miesiąca życia. Rodziców losowo przydzielono do 4 grup. Każda grupa otrzymała inny zestaw informacji o szczepieniu MMR: 1) informację o szczepionce przygotowaną przez Centers for Disease Control and Prevention (CDC), tzw. Vaccine Information Statement (VIS), 2) VIS oraz informację podkreślającą korzyści dla dziecka wynikające ze szczepienia MMR, 3) VIS oraz informację o korzyściach dla społeczeństwa wynikających z zaszczepienia dziecka, 4) VIS oraz informację zwracającą uwagę na korzyści dla dziecka i społeczeństwa. Rodziców poproszono, aby po zapoznaniu się z tymi materiałami oszacowali prawdopodobieństwo zgłoszenia się ze swoim dzieckiem na szczepienie MMR. W odpowiedzi mieli wykorzystać skalę od 0 (wysoce nieprawdopodobne) do 100 (wysoce prawdopodobne). Ogólnie rodzice uczestniczący w badaniu mieli pozytywne nastawienie do szczepienia MMR (średni wynik 88,8). Jednak rodzice, którzy otrzymali dodatkowe informacje o korzyściach MMR dla dziecka lub dla dziecka i społeczeństwa (średni wynik odpowiednio 91,6 i 90,8), byli bardziej skłonni zaszczepić swoje dziecko MMR niż rodzice, którzy otrzymali tylko VIS (średnia 86,3). Zwrócenie uwagi na dodatkowe korzyści wyłącznie dla społeczeństwa nie wpłynęło istotnie na zamiary rodziców (średni wynik 86,4).

Autorzy badania wyciągnęli wniosek, że informując rodziców o szczepieniach lekarze powinni zwracać uwagę przede wszystkim na bezpośrednie korzyści dla dziecka. Stephen M. Downs (Indiana University School of Medicine), jeden z autorów badania, powiedział: „Podanie informacji, że zaszczepienie dziecka może mieć korzystny wpływ na innych, nie wpłynęło na skłonność rodziców do poddania dziecka szczepieniu – było to dla nas zaskakujące. W badaniach, w których uczestnicy rozważali szczepienia dla samych siebie, rozmowa o korzyściach dla społeczeństwa wpływała pozytywnie na ich intencje. Tak się nie działo w przypadku rodziców.”

* W VIS opisana jest charakterystyka choroby, przeciwko której skierowana jest szczepionka, kto i kiedy powinien otrzymać szczepionkę, przeciwskazania do szczepienia, niepożądane odczyny poszczepienne (NOP) i postępowanie w przypadku NOP.

Reklama

Napisz do nas

Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek, zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.

Przegląd badań