Motocykle ratunkowe (wreszcie) w systemie PRM

25.06.2024
RCL

Mimo że zespoły ratownictwa medycznego wyposażone w ambulans są wspierane już obecnie przez motocykle ratunkowe, to status prawny tych ostatnich, a także sposób ich finansowania, pozostaje nieuregulowany. Ma to zmienić ustawa o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym oraz niektórych innych ustaw, której projekt trafił właśnie do konsultacji.

Motocyklowe jednostki ratownicze, które dotychczas stanowiły składową wybranych zespołów ratownictwa medycznego wyposażonych w ambulanse, będą odrębnym rodzajem zespołów, który stanowić będzie jeden z elementów wojewódzkiego planu działania systemu PRM i oddzielny produkt do kontraktowania w ramach umów zawieranych przez oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia.

Motocyklowa jednostka ratownicza docierać będzie w miejsca, do których nie może dojechać ambulans, w czasie zgromadzeń, w zatorach na drodze. Motocykl ratunkowy prowadzony będzie przez osobę uprawnioną do medycznych czynności ratunkowych, wyposażony zostanie w niezbędne leki i wyroby medyczne, a także w sprzęt do obsługi SWD PRM.

Liczbę zespołów motocyklowych szacować się będzie przyjmując maksymalnie jeden na każde rozpoczęte 400 tys. mieszkańców województwa, a czas działania tych jednostek to okres od dnia 1 maja do dnia 30 września, do 12 godzin w ciągu jednej doby.

Dopuszcza się, że w niektórych rejonach wojewoda może nie zaplanować motocyklowych jednostek ratowniczych, jeśli ze względu na brak większych aglomeracji miejskich czy utrudnień w ruchu nie zidentyfikowano przesłanek do ich uruchomienia. Z tego względu w projekcie wskazano, że na każde 400 tys. mieszkańców powinna przypadać nie więcej niż jedna jednostka motocyklowa.

Pierwsze motocyklowe jednostki ratownicze rozpoczną działalność od dnia 1 maja 2025 r., a ich finansowanie będzie się odbywało analogicznie, jak w przypadku pozostałych naziemnych zespołów ratownictwa medycznego.