Będzie rejestr ratowników

23.06.2023
RCL

Do konsultacji trafił projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie trybu postępowania w sprawach dotyczących wpisów, zmian i wykreśleń z rejestru ratowników medycznych.

Dotychczas z uwagi na brak elektronicznego rejestru ratowników medycznych, nie było możliwości precyzyjnego ustalenia liczby osób uprawnionych do wykonywania tego zawodu. Obecnie przepisy ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. o zawodzie ratownika medycznego oraz samorządzie ratowników medycznych (Dz. U. poz. 2705) przewidują możliwość utworzenia rejestru ratowników medycznych.

Rejestr będzie prowadzony w systemie teleinformatycznym, którego administratorem będzie Krajowa Rada Ratowników Medycznych. Rejestr będzie narzędziem analitycznym, które pozwoli na uzyskanie zarówno informacji bieżącej o liczbie ratowników medycznych, sposobach wykonywania zawodu ratownika medycznego, jak również o potrzebach kadrowych w tym zawodzie w poszczególnych rejonach kraju.

Rejestr będzie zawierał dane, o których mowa w art. 140 ustawy. Dane te będą wpisywane przez Krajową Radę niezwłocznie po wystąpieniu ratownika medycznego, zwanego dalej „wnioskodawcą”, o wpis do rejestru i przedłożeniu dokumentów lub kopii dokumentów poświadczających dane, o których mowa w art. 140 ustawy, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia wpływu tych dokumentów do Krajowej Rady.

Projekt rozporządzenia przewiduje również możliwość wystąpienia o wpis do rejestru w postaci elektronicznej z wykorzystaniem kwalifikowanego podpisu elektronicznego albo podpisu zaufanego. Wraz z wystąpieniem wnioskodawca będzie przesyłał drogą elektroniczną odwzorowanie cyfrowe dokumentów poświadczających dane, o których mowa w art. 140 ustawy.

Wnioskodawca będzie wskazywał adres do korespondencji lub adres poczty elektronicznej oraz określi sposób doręczania mu korespondencji związanej z wpisem do rejestru.

W przypadku stwierdzenia konieczności uzupełnienia danych lub dokumentów, o których mowa w art. 140 ustawy, Krajowa Rada w terminie 14 dni od dnia otrzymania wystąpienia, wezwie wnioskodawcę do ich uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania.

Natomiast w przypadku uzasadnionych wątpliwości co do dokumentów poświadczających dane, o których mowa w art. 140 ustawy, Krajowa Rada będzie mogła wezwać wnioskodawcę w terminie 14 dni od dnia otrzymania tych dokumentów, do złożenia wyjaśnień w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania. W razie nieuzupełnienia danych lub dokumentów lub niezłożenia wyjaśnień, Krajowa Rada zwróci dokumenty wnioskodawcy i pozostawi wystąpienie bez rozpatrzenia.

Przewiduje się, że projekt rozporządzenia wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

PROJEKT