Praca terapeutyczna z pacjentem z BD rozpoczyna się od psychoedukacji, w której uczestniczą również najbliżsi. Kolejne działania podejmowane są w obrębie ograniczania oraz radzenia sobie z objawami behawioralnymi, a następnie poznawczymi. Konieczna staje się identyfikacja sposobów radzenia sobie pacjenta ze stresem. Jeżeli sposoby te są niefunkcjonalne, wprowadza się odpowiednie techniki.
Cały program terapii oparty jest o poznawczo-behawioralny model ADHD u dorosłych, który opisuje proces pogarszania się funkcjonowania pacjenta wskutek występowania objawów tego zespołu.
Jak dotąd pozostaje niejasne, czy należy przerwać bądź kontynuować farmakoterapię i którzy pacjenci mogą odnieść z takiego postępowania największe korzyści.
Skuteczność psychoterapii poznawczo-behawioralnej w leczeniu zaburzenia lękowego z napadami paniki została przebadana naukowo i wynosi 85–87%. Opisując przebieg terapii napadów paniki, powołano się na elementy planu leczenia zaproponowanego przez Wellsa w oparciu o model paniki Clarka.
Każdy epizod lęku społecznego rozpoczyna się od sytuacji, w której osoba mogłaby zostać poddana ocenie społecznej. Ponieważ pacjenci z tym zaburzeniem mają silne pragnienie zrobienia dobrego wrażenia przy niskiej wierze co do własnych zdolności społecznych, zaczynają odczuwać lęk. Ten ostatni zaczyna objawiać się poprzez reakcje somatyczne i poznawcze.
Najważniejszą wartością CBT w leczeniu osób cierpiących na depresję jest spojrzenie na to zaburzenie w kategoriach przewlekłego procesu chorobowego prowadzącego do deterioracji, a nie w kategorii pojedynczych epizodów. Taka perspektywa sprzyja zapobieganiu nawrotom. Podczas psychoterapii pacjent uczy się technik, z których korzystanie już po skończeniu terapii znacznie zmniejsza ryzyko ponownego wystąpienia epizodu depresji.
Wobec obecnej sytuacji – pandemii – zasadne staje się przeniesienie (w każdej możliwej sytuacji) kontaktu z pacjentami na formę online lub teleporad.
Ze względu na niewielką wiarygodność metaanaliz, badana w nich efektywność psychoterapii wydaje się zawyżona, a przynajmniej niejednoznaczna. Jedynie co 14. z dotychczas przeprowadzonych badań spełniało wysokie standardy metodologiczne.
O rodzajach psychoterapii i zależności pomiędzy wiekiem pacjenta a ich skutecznością mówi prof. Jerzy Aleksandrowicz.
Zapraszamy do wysłuchania wykładu prof. Lidii Cierpiałkowskiej wygłoszonego na VIII Krajowej Konferencji Naukowo-Szkoleniowej „Kontrowersje w psychiatrii 2016”, Kraków, 8–9.04.2016 r.
Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek,
zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.