O podjęcie bardzo pilnych działań w zakresie wprowadzenia opieki psychologicznej do wszystkich polskich szkół dla dzieci i młodzieży apeluje do szefa resortu zdrowia Przemysława Czarnka prezes Fundacji na rzecz Praw Ucznia Mikołaj Wolanin.
Rodzicielstwo i wychowanie dzieci to nie lada wyzwanie. A jak to bywa przy podejmowaniu wyzwań – pojawiają się również problemy, czy trudności, którym czy chcemy, czy nie, musimy stawić czoła. Dlatego w ramach kampanii społeczno-edukacyjnej #NASZAwtymGŁOWA przeprowadzono badanie, w którym zapytano Polaków, z jakimi problemami w wychowywaniu dzieci najczęściej mierzą się w trakcie pandemii.
Wyniki badań pokazują sukcesywne pogarszanie się kondycja psychiczna uczniów w kolejnych fazach epidemii – czytamy w raporcie przygotowanym przez Instytut Profilaktyki Zintegrowanej (IPZIN).
Szczególnie młodzież w wieku 12-14 i 18-19 lat coraz częściej potrzebuje wsparcia. 90 proc. przypadków wiąże się z próbami samobójczymi i samookaleczeniami – powiedziała PAP psychiatra dr Dorota Wilanowska-Parda.
Duża liczba godzin spędzanych w Internecie i uzależnienie od mediów społecznościowych może prowadzić do wystąpienia aktów cyberprzemocy, szczególnie u nastoletnich chłopców - wynika z badań przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Georgii w USA.
Najnowsze badanie finansowane ze środków UE jest poświęcone wskazaniu czynników genetycznych, które dzielą ze sobą osoby z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ang. attention deficit hyperactivity disorder, ADHD) i destrukcyjnymi zaburzeniami zachowania (ang. disruptive behaviour disorder, DBD).
Nastolatki z wysokim ilorazem inteligencji (IQ) są stosunkowo bardziej lubiane przez swoich rówieśników, jednak nie zawsze odwzajemniają tę sympatię - lubiane osoby często darzą mniejszą sympatią swoich mniej inteligentnych znajomych - ustalili psychologowie z Polski i Kanady.
Na początku dzieci i młodzież cieszyły się z zamknięcia z powodu pandemii, ale przedłużająca się izolacja nasiliła wiele problemów psychicznych, co widać na oddziałach – powiedziała pełnomocnik Ministra Zdrowia ds. psychiatrii dzieci i młodzieży prof. Małgorzata Janas-Kozik.
Częste stosowanie surowych praktyk rodzicielskich, wpadanie rodzica w złość, potrząsanie, krzyczenie na dzieci powoduje u nich zmniejszenie objętości struktur mózgu, kluczowych dla regulowania emocji - wynika z amerykańskich badań.
Skutki długotrwałego nauczania zdalnego w szkołach czy na uczelniach są ogromne, zwłaszcza jeśli chodzi o zdrowie psychiczne. Wiele młodych ludzi już teraz potrzebuje pomocy terapeuty czy psychologa – mówi psycholożka dr Marta Znajmiecka z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Łódzkiego.
Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek,
zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.