Wywiady i publicystyka

  • <!-- nieprzystosowanie 3-->Jakie są możliwości pomocy nieprzystosowanemu społecznie dziecku i&nbsp;jego rodzinie?

    Jakie są możliwości pomocy nieprzystosowanemu społecznie dziecku i jego rodzinie?

    Podstawową formą pomocy są oddziaływania psychospołeczne realizowane w ramach ośrodków i świetlic socjoterapeutycznych. Czasami konieczne jest skierowanie dziecka do zamkniętego ośrodka. Kiedy się tak dzieje? Kto o tym decyduje? Wyjaśnia lek. Magdalena Miernik-Jaeschke.

  • <!-- FASD Boroń-Zyss 3-->Jakie są konsekwencje alkoholowego zespołu płodowego (FASD)?

    Jakie są konsekwencje alkoholowego zespołu płodowego (FASD)?

    Dziecko z alkoholowym zespołem płodowym ma trudności z funkcjonowaniem psychospołecznym. Może mieć obniżony poziom intelektualny lub też być niestabilne emocjonalnie. Deficyty w zakresie funkcjonowania czasami uniemożliwiają wypełnianie ról społecznych i wykonywanie codziennych czynności. O konsekwencjach FASD mówi lek. Joanna Boroń-Zyss.

  • <!-- FASD Boroń-Zyss 2-->Jakie są objawy alkoholowego zespołu płodowego?

    Jakie są objawy alkoholowego zespołu płodowego?

    Charakterystyczne cechy osób z alkoholowym zespołem płodowym to przede wszystkim swoiste dysmorfie w obrębie twarzy. Ponadto stwierdza się zaburzenia m. in. w zakresie układu nerwowego, krążenia. Objawy zależą od ilości alkoholu, na jaką zostało narażone dziecko w wieku płodowym. Mówi o nich lek. Joanna Boroń-Zyss.

  • <!-- FASD Boroń-Zyss 1-->Czym jest alkoholowy zespół płodowy (FASD)?

    Czym jest alkoholowy zespół płodowy (FASD)?

    O zaburzeniu, które wynika z ekspozycji dziecka w łonie matki na alkohol, mówi lek. Joanna Boroń-Zyss.

  • <!-- nieprzystosowanie 1-->Czym jest niedostosowanie społeczne?

    Czym jest niedostosowanie społeczne?

    Mowa o nim wówczas, gdy u dziecka obserwuje się wyraźne i długotrwałe trudności w przestrzeganiu zasad życia społecznego i w realizacji zadań społecznych. Na ten stan wpływają zarówno czynniki charakterologiczne, jak i środowiskowe. O niedostosowaniu społecznym mówi lek. Magdalena Miernik-Jaeschke.

  • <!-- synapsis 4-->Budowanie relacji intymnych przez dorosłe osoby w&nbsp;kontekście problemów wynikających z&nbsp;zaburzeń ze spektrum autyzmu

    Budowanie relacji intymnych przez dorosłe osoby w kontekście problemów wynikających z zaburzeń ze spektrum autyzmu

    Czy osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą tworzyć szczęśliwe związki? Jak radzą sobie z w relacjach intymnych? Jakie trudności pojawiają się u dorosłych z zespołem Aspergera? Czy sprawdzają się jako rodzice? Odpowiada mgr Angelika Łasocha.

  • <!-- suicide Gmitrowicz 3-->Gdzie skierować pacjenta w&nbsp;kryzysie samobójczym?

    Gdzie skierować pacjenta w kryzysie samobójczym?

    Dobór odpowiedniej placówki zależy od stopnia ryzyka samobójstwa. Czasami wystarcza kontakt z życzliwą osobą. Ale są też sytuacje, w których trzeba bezwzględnie wezwać karetkę pogotowia i skierować pacjenta do szpitala. O tym, jaką pomoc zaproponować osobie w kryzysie samobójczym, mówi prof. Agnieszka Gmitrowicz.

  • <!-- synapsis 3-->Co powinien wiedzieć lekarz POZ i&nbsp;inni specjaliści o&nbsp;rozwoju seksualnym dziecka z&nbsp;zaburzeniami ze spektrum autyzmu?

    Co powinien wiedzieć lekarz POZ i inni specjaliści o rozwoju seksualnym dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu?

    Rolą lekarzy pierwszego kontaktu jest przypomnienie rodzicom o przygotowaniu ich dzieci do okresu dojrzewania. Choć mogą one nie pytać o sprawy dotyczące seksualności, to – podobnie jak dzieci zdrowe – wymagają odpowiedniej do swojego rozwoju edukacji w tym zakresie. Przygotowanie to dotyczy wielu obszarów, m. in. nauki słownictwa, treningu czystości, wyjaśnienia różnic pomiędzy płciami i musi także uwzględniać możliwości komunikacyjne dziecka.

  • <!-- suicide Gmitrowicz 2-->Doraźna pomoc w&nbsp;kryzysie samobójczym

    Doraźna pomoc w kryzysie samobójczym

    Deklaracja chęci i możliwości pomocy. Leki, które pomogą zmniejszyć nasilenie uciążliwych objawów, m.in. lękowych. Czym jeszcze dysponuje lekarz POZ? Odpowiada prof. Agnieszka Gmitrowicz.

  • <!-- synapsis 2-->Dojrzewanie seksualne nastolatka z&nbsp;zespołem Aspergera

    Dojrzewanie seksualne nastolatka z zespołem Aspergera

    Na typowe dla wieku dojrzewania problemy nakładają się cechy zespołu Aspergera, powodując liczne trudności. Ponadto, z powodu nieadekwatnych zachowań, nastolatki z tym zespołem często są ofiarami żartów rówieśników. O okresie dojrzewania u cierpiących na to zaburzenie mówi mgr Angelika Łasocha.

354 artykuły - strona 26 z 36