Pytanie nadesłane do redakcji
Czy stwierdzona dyspraksja wpływa na rozwój intelektualny, czy jest możliwe, że przez to moje dziecko będzie miało w przyszłości problemy z nauką ścisłą?
Odpowiedziała
dr med. Iwona Sawionek
Oddział Neurologii i Pediatrii
Samodzielny Publiczny Dziecięcy Szpital Kliniczny w Warszawie
Aby ocenić problem dyspraksji, należy określić jej zakres i przyczynę. Informację „moje dziecko ma dyspraksję” możemy porównać do informacji „przed domem stoi pojazd”. Może to być tir z podwójną przyczepą całkowicie tarasujący ulicę, a może to być fiacik Punto bezkolizyjnie stojący na parkingu. Podobnie z dyspraksją. Do oceny problemu potrzebne będzie badanie lekarza neurologa dziecięcego oraz psychologa. W zależności od wieku dziecka można będzie wybrać metodę oceny jego rozwoju. Bardzo istotna jest obserwacja rozwoju w czasie. Daje ona więcej informacji niż pojedyncze badanie.
Tak zwana dyspraksja rozwojowa u dzieci ma generalnie dobre rokowanie. Jeśli po ocenie psychologa okaże się jednak, że jest ryzyko przyszłych problemów z przedmiotami ścisłymi, warto będzie poszukać też innych, mocnych stron dziecka. Z całą pewnością takie posiada. Dobrze jest o tym pamiętać, bo szkoda byłoby nie zauważyć innych talentów u dziecka, które ma kłopoty w jakiejś dziedzinie, skupiając się tylko na jego słabych stronach.
Piśmiennictwo:
Apraxia: Symptoms, Causes, Tests, Treatments. WebMD Medical Reference. Reviewed by Richard Senelick, MD on July 07, 2012.Gajewska E.: Narzędzia diagnostyczne do oceny wczesnego rozwoju motorycznego stosowane w fizjoterapii dziecięcej. Neurologia Dziecięca 2011; 20(40): 53-58.