Muzyka stanowi kluczowy aspekt wczesnego rozwoju społeczno-emocjonalnego. Potwierdzają to najnowsze badania, które wykazały, że kilkumiesięczne dzieci dostrajają swój kontakt wzrokowy do rytmu śpiewanej piosenki, co sprzyja ich rozwojowi w kontekście społecznym – informuje pismo „Proceedings of the National Academy of Sciences”.
Fot. pexels.com/ Anastasia Shuraeva
Badaniami objęto 112 niemowląt w wieku od dwóch do sześciu miesięcy. Naukowcy śledzili wzrok dzieci podczas odtwarzania nagrania wideo z osobą śpiewającą, której celem było zaangażowanie dziecka w piosenkę. Dzięki zastosowaniu nagrania (zamiast sytuacji „na żywo”) naukowcy wykluczyli możliwość, że to osoba śpiewająca będzie dostrajała się do dziecka.
Rytm śpiewu opiekuna sprawiał, że wzrok dzieci stawał się bardziej zsynchronizowany i rozbawiony. Dwumiesięczne niemowlaki dwukrotnie częściej spoglądały w oczy śpiewającej osoby w rytm piosenki, co wskazywało, że zachowanie to nie było przypadkowe. W przypadku dzieci sześciomiesięcznych zsynchronizowany kontakt wzrokowy był czterokrotnie częstszy.
Spojrzenie dzieci synchronizowało się jednak tylko wtedy, gdy rytm piosenki był przewidywalny. Jeśli rytm został zakłócony, dzieci nie były już w stanie dostroić się do śpiewających.
– Śpiewanie maluchom wydaje się prostą czynnością, jednak pełne jest przekazów społecznych. Gdy rodzice lub opiekunowie śpiewają dzieciom, intuicyjnie wspierają procesy budowania więzi oraz uczenia się w kontekście społecznym – mówi autorka badań (DOI: 10.1073/pnas.2116967119) dr Miriam Lense z Vanderbilt University Medical Center w USA.