Zarząd Porozumienia Rezydentów OZZL zwrócił się do ministra zdrowia Konstantego Radziwiłła z prośbą o pilną interwencję "w związku z bardzo słabymi wynikami Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego w większości specjalizacji". "Według oficjalnych danych Centrum Egzaminów Medycznych w Łodzi egzaminu wieńczącego kilkuletni okres intensywnej pracy oraz kształcenia się nie zdało kilkadziesiąt procent przystępujących do niego lekarzy" - piszą młodzi lekarze.
Fot. blogs.tribune.com.pk
Odsetek osób, które nie zdały egzaminu wyniósł 91% w przypadku anestezjologii i intensywnej terapii, 86% - w chirurgii plastycznej, 66% - ortopedii i traumatologii narządu ruchu, 62% - stomatologii dziecięcej, 62% - chirurgii dziecięcej, 50% - medycyny nuklearnej, 50% - chorób zakaźnych, 47% - neurochirurgii, 45% - patomorfologii, 44% - chirurgii stomatologicznej, 44% - medycyny pracy, 42% - chirurgii ogólnej, 41% - hipertensjologii, 40% - geriatrii.
Zdaniem Porozumienia Rezydentów OZZL stopień trudności pytań na egzaminie wykraczał poza ramy obowiązujących programów specjalizacji, a "złożona forma pytań testowych (pytania z licznymi podpunktami, zdania wielokrotnie złożone, podwójne zaprzeczenia) oraz pytania oparte na pojedynczych doniesieniach i opiniach, a nie ugruntowanej i potwierdzonej wiedzy, nie powinny pojawiać się na egzaminie".
W ocenie sygnatariuszy listu "wiele pytań wydaje się być układanych na podstawie podręczników i pubklikacji, które nie znajdują się w spisie obowiązującej do specjalizacji literatury". Skarżą się oni także na informowanie o terminie egzaminu z niewystarczającym (miesięcznym) wyprzedzeniem, "co nie tylko uniemożliwia spokojne przygotowanie merytoryczne, ale także utrudnia realizację podjętych wcześniej zobowiązań zawodowych (praca na oddziale, dyżury, poradnie)".
Czego domaga się Zarząd Porozumienia Rezydentów OZZL?
• wskazania podręcznika wiodącego (w jęz. pol.) i literatury, na podstawie których układane są pytania testowe, oraz podania tej informacji na stronie CEM
• ujawnienia po każdym teście pytań wraz z szablonem odpowiedzi i podaniem źródła odpowiedzi
• odstąpienia od zasady wymogu uzyskania progu 60% poprawnych odpowiedzi w przypadku niezdania egzaminu przez więcej niż 25% zdających, na rzecz obliczania wyników wg krzywej Gaussa
• umożliwienia odwołania się od wyniku egzaminu
• używania jedynie zaaprobowanych i dostosowanych do polskich realiów wytycznych jako klucza do udzielania odpowiedzi
• niewykorzystywania w PES niuansów będących domeną specjalizacji szczegółowych
• możliwości zdawania PES na ostatnim roku specjalizacji
• wprowadzenia obowiązku podania do publicznej wiadomości dokładnego terminu egzaminu pisemnego nie później niż na 6 miesięcy przed planowanym terminem egzaminu z jednoczesnym zachowaniem obowiązku powiadomienia listem poleconym każdego zdającego o terminie i miejscu egzaminu na 30 dni przed egzaminem pisemnym i na 14 dni przed egzaminem ustnym.