mp.pl to portal zarówno dla lekarzy, jak i pacjentów — prosimy wybrać:

Niebezpieczne związki, czyli co oznacza logo instytutu lub towarzystwa naukowego na opakowaniu

22.06.2011
Andrzej Kaczmarczyk
"Wyglądają jak piersi radzieckich generałów, zasłużonych podczas wielkiej wojny ojczyźnianej: znaki jakości, laury konsumenta, rekomendacje, pozytywne opinie..." – tak o opakowaniach produktów handlowych napisał anonimowy internauta. Wśród tych "medali" są np. loga nagród konsumentów gwarantujące nam, że ów produkt w internetowym głosowaniu poparł kilkuset, a czasem tylko... kilkudziesięciu internautów. Jednak tuż obok można znaleźć loga Centrum Zdrowia Dziecka, Instytutu Matki i Dziecka czy też medycznych towarzystw naukowych, czyli instytucji, które postrzegamy jako instytucje zaufania publicznego.

Jest oczywiste, że te "piersi radzieckich generałów" mają wyróżnić produkt w oczach potencjalnego nabywcy. Co jednak, tak naprawdę, kryje się za owymi medalami? Czy rzeczywiście mamy podstawy, by uważać te wyróżnione produkty za lepsze, gdy widnieje na nich logo szanowanego instytutu lub naukowego towarzystwa. Czy naukowe instytucje, romansując z biznesem, pomagają zdezorientowanym nabywcom, czy też tracą autorytet?

O tym się mówi
  • Gazik na problemy
    Alarm dotyczący sytuacji krajowej chirurgii od lat jest stanem permanentnym. Czarę goryczy przelała decyzja NFZ ogłoszona pod koniec ubiegłego miesiąca dotycząca modyfikacji wyceny procedur chirurgicznych.
  • Nienależna refundacja? Sąd po stronie lekarza
    Co dalej z karami za tzw. nienależną refundację preparatu mlekozastępczego? MP.PL dotarło do wyroku, jaki zapadł w maju w Katowicach. Rzeczywiście, można go uznać za przełomowy.
  • Idealny system ochrony zdrowia nie istnieje
    Trudno bronić systemu, który się nie sprawdził, a niewątpliwie scentralizowany NFZ, z ogromnym przerostem kadr, które nie zawsze są wykwalifikowane we właściwym stopniu, nie spełnił oczekiwań właściwie nikogo – zaznacza dr Jerzy Piwkowski.