Pacjenci o dostępie do leczenia

12.08.2021
Małgorzata Solecka
Kurier MP

Poprawia się jakość teleporad, ale nadal część pacjentów, mimo zgłaszanych potrzeb, nie jest kierowana na wizyty bezpośrednie – to jeden z wniosków, płynących z raportu Fundacji MY PACJENCI.

Fot. Robert Robaszewski / Agencja Gazeta

Wyniki raportu zaprezentowano w czwartek. W badaniu ankietowym, przeprowadzonym w lipcu 2021 roku, którego celem było sprawdzenie, czy Polacy dostrzegają zmiany w funkcjonowaniu ochrony zdrowia po trzeciej fali pandemii, wzięła udział reprezentatywna grupa tysiąca osób. Badanie zostało przeprowadzone za pośrednictwem metod badawczych CATI oraz CAWI – z wykorzystaniem panelu badawczego Badanie Opinii.

Ankietowanych zapytano m.in. o kwestię teleporad. Ponad 40 proc. uznało, że ich zdaniem przepisy dotyczące teleporad są respektowane, niemal co czwarty był odmiennego zdania. Pytanie dotyczyło uregulowań wynikających z rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 5 marca 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej. Jednoznacznej opinii na ten temat nie ma niemal co trzeci Polak.

Blisko co trzeci badany znalazł się w sytuacji, w której prośba o bezpośrednią wizytę u lekarza POZ została odrzucona i zaoferowano w zamian możliwość odbycia konsultacji telefonicznej z lekarzem. Niemal połowa z tej grupy respondentów przyznała, że powodem odmowy odbycia konsultacji bezpośredniej było uznanie przez osobę rejestrującą ich sytuacji zdrowotnej jako niewymagającej bezpośredniej konsultacji.

– Należy się zastanowić, jak śledzić tego typu sytuacje w przyszłości, aby zapobiegać nieuzasadnionym teleporadom w miejsce koniecznych wizyt w gabinecie lekarskim. Należy także wskazać pacjentom sposób na weryfikację decyzji rejestracji odmawiającej porady kontaktowej i proponowanie w jej miejsce teleporady – skomentował prof. Bolesław Samoliński, jeden z ekspertów zaproszonych przez Fundację MY PACJENCI.

Badanym, którzy w czasie pandemii skorzystali z teleporady (czyli trzem czwartym ankietowanych) zadano dodatkowe pytania dotyczące jakości tych świadczeń. Ponad 80 proc. stwierdziło, że w czasie teleporady była możliwość szczegółowego przekazania informacji o swoim zdrowiu i objawach, które ich niepokoją. Więcej niż jedna trzecia poinformowała, że w czasie teleporady lekarz sam zaproponował odbycie wizyty bezpośredniej w celu przeprowadzenia badania.

– To pozytywny trend, wskazujący, że zarówno lekarze, jak i pacjenci „uczą się”, doskonalą się w wykorzystaniu teleporady, natomiast nie może to oznaczać braku możliwości wyboru przez pacjenta formy wizyty, szczególnie, że respondenci wyraźnie wskazali sytuacje, w których wizyta tradycyjna jest oczekiwana – oceniła Magdalena Kołodziej, reprezentująca fundację.

Kiedy wizyta bezpośrednia powinna być, zdaniem pacjentów, zaproponowana w miejsce teleporady? Po pierwsze, gdy w grę wchodzą nowe objawy choroby. Ale również – gdy konieczna jest ocena stanu zdrowia w związku z chorobami współistniejącymi oraz gdy w grę wchodzi planowa konsultacja. Za najmniej istotny powód zmiany teleporady na wizytę bezpośrednią uznano uzyskanie recepty.

Prof. Joanna Chorostowska-Wynimko oceniła, że „umiejętne wykorzystanie teleporad znacząco poprawia komfort opieki medycznej dla pacjenta i dla lekarza, zwiększa przepustowość poradni”. – Istotną kwestią są kompetencje osób decydujących o bezpośrednim dostępie do lekarza, czyli kwalifikacji do wizyty osobistej lub teleporady.

Zdaniem prof. Bolesława Samolińskiego wyniki wskazują na wysoki poziom świadomości i poprawnego stosunku do teleporad ze strony badanych respondentów.

Z badania wynika również, że w trakcie pandemii Polacy korzystali – w formie wizyt bezpośrednich – częściej z konsultacji u specjalistów niż u lekarzy POZ. Z bezpośrednich konsultacji lekarskich lekarza POZ, od początku pandemii, skorzystała ponad jedna trzecia badanych, z kolei z konsultacji z lekarzem specjalistą skorzystała niemal połowa ankietowanych. Fundacja MY PACJENCI zwraca jednak uwagę, że w Polsce wielu pacjentów korzysta od lat z porad lekarzy specjalistów prywatnie, a pandemia dodatkowo wzmocniła to zjawisko.

Zarówno z konsultacji lekarza POZ jak i specjalisty, respondenci korzystali średnio trzy razy w ciągu badanego okresu czasu, najczęściej w obu przypadkach były to po dwie konsultacje.

strona 1 z 2
Aktualna sytuacja epidemiologiczna w Polsce Covid - aktualne dane

COVID-19 - zapytaj eksperta

Masz pytanie dotyczące zakażenia SARS-CoV-2 (COVID-19)?
Zadaj pytanie ekspertowi!