Niedzielski: problemy systemu się uwydatniły

18.06.2021
BPP

Wczorajsze posiedzenie Rady Ekspertów działającej przy Rzeczniku Praw Pacjenta poświęcone było odbudowie systemu ochrony zdrowia po pandemii. Minister zdrowia Adam Niedzielski, który był gościem specjalnym posiedzenia, podkreślił, że jednym z głównych elementów reformy systemu jest zwiększenie bezpieczeństwa pacjentów i podniesienie jakości świadczeń medycznych.


Minister zdrowia Adam Niedzielski. Fot. BPP

Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec zaznaczył, że mamy do czynienia najtrudniejszym okresem w systemie ochrony zdrowia, a pandemia zwróciła uwagę całego świata na to, jak ważną częścią gospodarki i życia społecznego jest zdrowie. – Zaobserwowaliśmy ostatnio, że zwiększyła się liczba sygnałów, które dotyczą stricte dostępu do świadczeń zdrowotnych. Jest ogromna potrzeba tzw. otwarcia ochrony zdrowia – tego oczekują i potrzebują pacjenci – zaznaczył. – Dialog z ekspertami i decydentami ma fundamentalne znaczenie dla odbudowy i przeprowadzenia skutecznych reform systemowych.

Minister zdrowia Adam Niedzielski dodał, że mamy ogromny deficyt zdrowotny do nadrobienia. – Problemy systemu, z którymi borykaliśmy się przed pandemią, w czasie jej trwania uwydatniły się – stwierdził. – Nie mówię tylko o niedoborach personelu medycznego, ale też np. kolejkach. Pamiętajmy, że podczas pandemii pacjenci starali się unikać placówek medycznych, a obecnie wyjmują z szuflad stare skierowania lub udają się do lekarzy po kolejne. System zaczyna wracać do regularnego trybu, ale my musimy jednocześnie przygotowywać się na ewentualne uderzenie czwartej fali pandemii, dlatego wykorzystujemy moment oddechu na szkolenia w zakresie np. obsługi respiratorów i pracy na oddziałach covidowych, a także rozwijamy potencjał laboratoryjny.

Szef resortu zdrowia przekonywał również, że wprowadzenie ustawy o jakości i bezpieczeństwie pacjenta ma być swego rodzaju „sitem”, dzięki któremu pieniądze wprowadzane do systemu ochrony zdrowia trafią przede wszystkim do tych placówek, które gwarantują odpowiednią jakość świadczeń. – Nagrodą za wysokiej jakości usługi medyczne będzie m.in. bezlimitowość – wskazał. – Będziemy chcieli wzmocnić mechanizmy konkurowania jakością. Ogromne znaczenie ma także obowiązek publikowania informacji związanych z podmiotami leczniczymi. Pacjent ma prawo podejmować świadome decyzje i zanim skieruje się do którejś placówki, sprawdzić np. jak jest zarządzana. Budowanie rejestrów zdarzeń niepożądanych czy uruchomienie funduszu kompensacyjnego to rzeczywiście rewolucja, ale jest to rewolucja, której potrzebują pacjenci oraz system.

strona 1 z 2
Aktualna sytuacja epidemiologiczna w Polsce Covid - aktualne dane

COVID-19 - zapytaj eksperta

Masz pytanie dotyczące zakażenia SARS-CoV-2 (COVID-19)?
Zadaj pytanie ekspertowi!