EURACTIV.pl: Czechy przegrywają wojnę informacyjną - strona 2

15.02.2021
Lukáš Hendrych, tłum. Weronika Dziadosz
EURACTIV.pl

Niemniej jednak, problem istnieje już od dawna i był wielokrotnie lekceważony przez polityków. Komunikacji strategicznej i planu efektywnego zwalczania dezinformacji brakowało już przed wybuchem pandemii. Obecna sytuacja to wynik wieloletniego zaniedbania czeskich władz.

– Jednym z często wymienianych i koniecznych kroków jest centralizacja komunikacji rządowej, która pozwoliłaby na działanie w ramach długoterminowego planu komunikacji strategicznej, by szybko reagować na kampanie dezinformacyjne, ale także naturalnie pojawiające się fałszywe informacje – uważa Jan Lipavský, z którym zgadza się Dominik Presl.

– Rząd potrzebuje wyspecjalizowanego organu, któremu zostanie przypisane konkretne zadanie monitorowania i analizowania dezinformacji oraz przygotowywania właściwych sposobów komunikacji. W krajach, takich jak Wielka Brytania czy Tajwan, które mogą pochwalić się skutecznymi działaniami w walce z zagrożeniami dezinformacyjnymi, istnieją podobne instytucje na poziomie centralnym – powiedział analityk.

Rząd ignoruje głosy ekspertów

W opinii Dominika Presla rząd Czech powinien uznać walkę z dezinformacją za priorytet w przezwyciężaniu kryzysu. – Pomimo licznych deklaracji wsparcie polityczne dla jakiegokolwiek znaczącego i skutecznego planu jest znikome – ostrzegł. Potwierdzeniem tego wniosku jest decyzja Semantic Visions o wycofaniu się ze współpracy z czeskim ministerstwem zdrowia.

Semantic Visions to firma z siedzibami w Pradze i Londynie, która skupia się na analizie internetowych kampanii dezinformacyjnych. Od października 2020 r. doradzała ministerstwu zdrowia Czech przy wykrywaniu i analizowaniu dezinformacji na temat COVID-19. Przedstawiciele Semantic Visions przygotowywali też rekomendacje dotyczące zwalczania fałszywych informacji i sposobów komunikacji z opinią publiczną.

Jednak w lutym firma zdecydowała zakończyć tę współpracę. Powodem było pomijanie jej zaleceń przez rządzących. – Czas się wycofać. Rząd nas ignoruje, więc dalsza współpraca nie ma sensu – powiedział František Vrabel, szef Semantic Visions, w rozmowie z czeskim dziennikiem Hospodářské Noviny.

Vrabel wspomniał, że jego firma prowadzi negocjacje z Departamentem Stanu USA, który miał zwrócić się do Semantic Visions z prośbą o możliwość skorzystania z ich usług.

Komunikacja strategiczna to nie marketing polityczny

Dominik Presl, który pracuje także jako analityk w firmie Semantic Visions, przypomina, jak ważna jest skuteczna i szybka komunikacja strategiczna.

– Komunikacja strategiczna to wykorzystanie komunikacji jako narzędzia, za pomocą którego państwo lub instytucja może osiągnąć swoje newralgiczne cele. Na przykład, jeśli państwo chce zaszczepić obywateli, powinno wykorzystywać komunikację, by przekonać ich do zalet przyjęcia szczepionki i dementować fałszywe informacje, które mogłyby spowolnić ten proces – wytłumaczył, zaznaczając, że „liderzy polityczni kompletnie nie rozumieją tej koncepcji”.

W opinii Presla czeski rząd nie zdaje sobie sprawy ze znaczenia komunikacji strategicznej, jej wpływu i tego, że często jest najskuteczniejszym narzędziem w rękach państwa, a „na domiar złego, rządzący nie potrafią odróżnić komunikacji strategicznej – która powinna reprezentować interesy państwa – od marketingu politycznego”.

Poseł Lipavský zaznaczył także, że problem braku komunikacji strategicznej zidentyfikowano już w 2016 r. – Komunikacja strategiczna to zdolność państwa lub instytucji do przekazywania informacji w jasny i konsekwentny sposób. Obecnie rząd Czech nie wykazuje się taką umiejętnością, pomimo że jej brak uznano w audycie z 2016 r. za czynnik osłabiający bezpieczeństwo narodowe – podkreślił. Od tamtego czasu niewiele się zmieniło. (EURACTIV.pl)

euractiv.pl/section/grupa-wyszehradzka/news/komunikacja-czechy-dezinformacja-fake-newsy-indofemia-grupa-wyszehradzka-v4-pandemia-covid-19-dezinfo-propaganda-marketing-polityczny/

strona 2 z 2
Zobacz także
Aktualna sytuacja epidemiologiczna w Polsce Covid - aktualne dane

COVID-19 - zapytaj eksperta

Masz pytanie dotyczące zakażenia SARS-CoV-2 (COVID-19)?
Zadaj pytanie ekspertowi!