Statystyki zachorowań zdominowały narrację w polskich social mediach i portalach

09.07.2020
Szymon Zdziebłowski

Zestawienia statystyczne zachorowań oraz dyskusje nad medycznym opisem wirusa były najbardziej popularnym wątkiem tematycznym wpisów w polskich mediach społecznościowych i portalach nt. COVID-19 - wynika z raportu naukowców z Collegium Civitas.

Naukowcy z Instytutu Socjologii Collegium Civitas poddali analizie ilościowej ponad 11,5 mln wpisów zawierających słowa-klucze: koronawirus lub covid, które pojawiły się w marcu i kwietniu na polskojęzycznym Facebooku, Twitterze i portalach. Na tej podstawie powstał raport "Czas pandemii w polskich mediach społecznościowych", który opublikowano w czwartek na stronie uczelni.

Autorzy analiz chcieli uzyskać odpowiedzi na szereg pytań, m.in.: jaki obraz pandemii - jako zbiorowego doświadczenia - wyłania się z wpisów w mediach społecznościowych? O czym najchętniej dyskutowano, a co zeszło na dalszy plan?

Okazało się, że najbardziej popularnym wątkiem tematycznym, do którego przynależy ponad 30 proc. wszystkich postów, były zestawienia statystyczne zachorowań oraz dyskusje nad medycznym opisem wirusa. Pozostałe tematy pojawiały się w dyskusjach znacznie rzadziej.

"Oczywiście powodem może być po prostu łatwość w powielaniu takich informacji. Nasze badania pokazały jednak, że warto rozważyć inną hipotezę. W sytuacji realnego niebezpieczeństwa, zagrożenia dla zdrowia, stajemy się jako społeczeństwo znacznie bardziej racjonalni. Znikają z centrum uwagi celebryci i influencerzy, a w zamian media zapełniają się naukowcami. Identyczne zjawisko zobaczyliśmy w mediach społecznościowych" - powiedział jeden z autorów raportu dr Marek Troszyński. Podkreślono w niej że, skala zagrożenia nie doprowadziła jednak do „porozumienia ponad podziałami”, a ocena działań rządu wobec pandemii była warunkowana przekonaniami politycznymi, a nie obiektywną oceną skuteczności.

Jak wyjaśniono, w ramach swoich prac naukowcy najpierw wykorzystali algorytmy wyuczone na wcześniej zebranych zbiorach wypowiedzi z polskich mediów społecznościowych. Pozwoliło to wydzielić z ogromnego zbioru danych powtarzające się tematy i słowa-klucze dla każdego z nich.

Po dokonaniu podziału na dominujące tematy naukowcy przystąpili do jakościowej analizy tekstów, refleksji socjologicznej oraz generalizacji wydobytych znaczeń dla poszczególnych tematów. Przedmiotem analizy jakościowej były informacje, komentarze, pogłębione lub szczątkowe opinie, inwektywy, polemiki i emocjonalne refleksje, reklamy.

Autorzy raportu zwracają uwagę na to, że wybuch pandemii COVID-19 oraz jej konsekwencje zdominowały w marcu i kwietniu 2020 polski dyskurs publiczny – oficjalny i nieoficjalny. "W warunkach zamknięcia kraju generowanie oraz wymiana informacji, argumentów i emocji w znacznym stopniu przeniosła się do sieci. Zwiększyła się liczba godzin spędzanych w cyberprzestrzeni, zmieniać zaczęła się również społeczna świadomość możliwości i konieczności współistnienia z kulturą internetową i jej dalszego rozwoju. Można to nazwać przyspieszonym kursem dojrzewania do e-życia. Internetowa dyskusja zapełniła się ludźmi reprezentującymi wszystkie pokolenia oraz prawie wszystkie środowiska. W czasach pandemii Internet stał się tym bardziej wyrazistym odbiciem nastrojów i reprezentacji społecznych" – czytamy w raporcie.

strona 1 z 2
Aktualna sytuacja epidemiologiczna w Polsce Covid - aktualne dane

COVID-19 - zapytaj eksperta

Masz pytanie dotyczące zakażenia SARS-CoV-2 (COVID-19)?
Zadaj pytanie ekspertowi!